Arahan untuk menggantikan kasut brek pada kereta dan kenderaan komersial ringan

Sila baca dan ikuti semua arahan dengan teliti. Anda boleh mendapatkan arahan yang sama dalam pek kasut brek. Jangan lupa untuk menyimpan arahan itu untuk keseluruhan kitaran hayat produk. Serahkan kepada pemilik baharu jika anda menjual kenderaan anda.

Arahan pemasangan ini ialah garis panduan untuk kerja pembaikan standard dan tidak mengambil kira sebarang ciri khas yang mungkin digunakan pada sistem brek yang berbeza. Arahan khas yang dikeluarkan oleh pengeluar kenderaan dan sistem brek mesti dipatuhi secara terperinci.

 

Mula-mula kenal pasti nombor siri rujukan yang betul bagi kasut yang sesuai untuk kereta anda, mengikut tahun pengeluar dan sistem brek. Kasut brek mesti diganti di seluruh gandar.
 
Prosedur penggantian
 
Sebelum menggantikan kasut brek, kami mengesyorkan anda memberi perhatian kepada perkara berikut:
 
A car in the correct position and another in the incorrect position
1. Pastikan kenderaan terhalang dan tidak boleh bergerak semasa pembaikan, angkat dan periksa kestabilannya (Raj. 1).
 

AWAS! untuk keselamatan anda, sentiasa gunakan alat pembaikan yang sesuai dan boleh dipercayai.

Springs securing the shoes to the back plate
2.  Keluarkan satu roda pada satu masa, simpan roda satu lagi sebagai rujukan untuk pemasangan.
 

AWAS! jangan kendalikan pedal brek selepas mengeluarkan dram.

 
3. Tanggalkan spring yang menahan kasut pada plat belakang (Raj. 2).
 
Hand brake cable
4. Tanggalkan cangkuk kabel brek tangan (Raj. 3).
 
AWAS! pastikan meja itu tidak haus atau rosak; jika ya, meja itu harus diganti
 
5. Tanggalkan kasut dan ceraikan silinder.
Brush for cleaning and breathing in air with dust prohibition
6. Bersihkan plat dan dram menggunakan kain lembap dan detergen (jangan gunakan detergen berasaskan minyak mineral atau sejenisnya).
 

AWAS! semasa fasa pembersihan, jangan wujudkan sebarang habuk kerana keadaan itu mungkin berbahaya kepada kesihatan anda, jika terhidu. Jika bekerja di dalam rumah, sila gunakan topeng keselamatan (Raj. 4).

 
AWAS! cecair brek yang terkandung dalam silinder adalah menghakis dan boleh menyebabkan kerosakan; mengendalikan dengan berhati-hati, jangan biarkan tumpahan minyak brek berlaku.
 
 
 
Prosedur pemasangan
 
1. Pasang semula silinder baharu pada plat belakang dan skru pada tiub cecair brek.
Preassembled kit: arrows indicating how to remove the bottom stirrup
2. Hanya jika menggunakan KIT PREASSEMBLED: Keluarkan rakap bawah (Raj. 5).
Arrows indicating where to apply grease
3. Sapukan sedikit gris tahan suhu tinggi pada bahagian plat yang bersentuhan dengan kasut (Raj. 6).
Prohibition from applying lubricant or grease to the brake friction material or the inside of the drum
4. AWAS!  gris tidak boleh digunakan pada bahan geseran brek mahupun pada bahagian dalam dram, kerana ini boleh menjejaskan operasi sistem brek yang betul (Raj. 7).
Hand brake cable, shoes and back plate
5. Sambungkan kabel brek tangan dan letakkan kasut pada plat (Raj. 3).
Springs to secure the shoes to the back plate
6. Lekatkan kasut pada plat belakang menggunakan spring khusus (Raj. 2).
Shoes to be repositioned in their seat without tampering
6. Ketengahkan kasut di dudukannya, seperti yang dipasang pada asalnya.
 
AWAS! jangan usik peranti pelarasan automatik untuk memastikan kasut itu berfungsi dengan betul (Raj. 8).
 
7.  Kendalikan brek tangan dengan ringan untuk memeriksa operasi yang betul bagi semua mekanisme, dan tuil, kemudian bawa semuanya kembali ke kedudukan asalnya.
Operating the hand brake using the pedal
8. Pasang semula dram dan laraskan peranti pelarasan automatik dengan mengendalikan pedal brek beberapa kali, kemudian keluarkan litar cecair brek (Raj. 9)
 
PENTING! alat ganti yang terkandung dalam pek ini tidak boleh dipasang oleh pemandu (Larangan mengikut Undang-undang Itali 122/92) - sentiasa hubungi mekanik dan bengkel pakar.
 
9. Kasut brek mesti diganti di seluruh gandar.
 
Maklumat am dan keselamatan
Produk Brembo ini telah direka bentuk untuk mematuhi semua piawaian keselamatan yang berkenaan. Produk tidak bertujuan untuk digunakan secara berbeza daripada penggunaan khusus yang telah direka dan dihasilkan. Penggunaan untuk sebarang tujuan lain, atau sebarang pengubahsuaian atau pengubahan Produk boleh menjejaskan prestasi Produk dan boleh menyebabkan Produk tidak selamat.
 
Pengubahsuaian atau penggunaan yang tidak wajar sedemikian akan membatalkan Waranti Terhad, dan boleh menyebabkan individu tersebut menggunakan Produk tersebut kepada liabiliti untuk kecederaan badan atau kerosakan harta benda kepada orang lain.
 
Dalam arahan ini, amaran “BAHAYA!” bermaksud prosedur yang, jika tidak dipatuhi, mempunyai tahap kebarangkalian tinggi bahawa ia akan menyebabkan kecederaan serius atau bahkan kematian. “AWAS” bermaksud prosedur yang, jika tidak dipatuhi, boleh mengakibatkan kerosakan fizikal manakala “AMARAN!” bermaksud prosedur yang, jika tidak dipatuhi, mungkin boleh menyebabkan kerosakan pada kenderaan.

BAHAYA!
Sebelum memulakan penggantian, pastikan alat ganti sesuai untuk pembuatan dan model kenderaan. Produk ini adalah penting untuk pengendalian kenderaan yang selamat di mana ia dipasang, dan ia bertujuan untuk dipasang hanya oleh individu yang mahir dan berkelayakan yang telah dilatih dan/atau berpengalaman dalam pemasangan dan penggunaan yang dimaksudkan untuk Produk tersebut.

Pemasang mesti dilengkapi dengan peralatan yang sesuai dalam perdagangannya, dan dengan pengetahuan dan pengalaman untuk menangani pembaikan kenderaan. Pemasangan yang tidak betul atau tidak betul, sama ada disebabkan oleh kegagalan untuk mematuhi Arahan ini dengan setia dan sepenuhnya atau sebaliknya, akan membatalkan Waranti Terhad dan boleh menyebabkan pemasang dikenakan liabiliti sekiranya berlaku kecederaan diri atau kerosakan harta benda.
Brembo tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kerosakan atau kecederaan yang disebabkan oleh atau oleh mana-mana orang yang mengendalikan kenderaan di mana produk gantian telah dipasang dengan tidak betul.
 
Produk terpakai yang digantikan oleh Produk ini tidak boleh dipasang pada mana-mana produk lain. Ini boleh mengakibatkan kerosakan harta benda dan kecederaan diri, termasuk kematian. 
 
Sentiasa pastikan paras cecair brek dalam takungan berada di antara paras minimum dan maksimum yang ditunjukkan pada takungan. Tahap yang tidak betul boleh menyebabkan kebocoran cecair brek atau mengurangkan kecekapan sistem brek. Terlalu banyak atau terlalu sedikit cecair brek di dalam takungan boleh menyebabkan brek tidak berfungsi dengan baik sehingga mengakibatkan kecederaan diri, termasuk kematian. 
 
AWAS!
Bahagian yang diganti mesti dilupuskan mengikut undang-undang.
Produk perlu dielakkan daripada terhentak kuat dan/atau merosakkan Produk, bahagian dan komponennya, kerana ini boleh menjejaskan kecekapannya dan boleh menyebabkannya tidak berfungsi. Jika perlu, ganti mana-mana bahagian atau komponen yang rosak. Untuk mengelakkan kecederaan kami mengesyorkan perkara berikut:
  • Sentiasa pakai sarung tangan semasa membuka dan memasang komponen dengan tepi yang tajam.
  • Jangan biarkan permukaan kulit bersentuhan langsung dengan bahan geseran pad dan kasut brek kerana ini boleh menyebabkan melecet.
  • Jangan bawa bahan geseran pad brek, cakera, kaliper, tiub brek, dsb. bersentuhan dengan gris, minyak, pelincir lain atau agen pembersih berasaskan minyak mineral kerana ini boleh mengakibatkan kegagalan brek. Jika perlu, ganti mana-mana bahagian yang tercemar. Pad brek mesti diganti dalam set gandar.
  • Jangan gunakan sebarang alat tajam, kerana penggunaan yang tidak sesuai boleh menyebabkan kerosakan. Gunakan alat khas sahaja (senpana tork, alat pengembangan, cangkuk tarik keluar, dsb.).
  • Sekiranya kerosakan diperhatikan pada mana-mana bahagian sistem brek semasa bekerja di atasnya, bahagian itu mesti diperbaiki dengan sewajarnya.
Had Waranti
Kami menjamin Produk ini untuk memenuhi spesifikasi pengilang dan bebas daripada kecacatan pada bahan dan mutu kerja. Waranti mempunyai tempoh terhad selama dua tahun dari tarikh pembelian atau mana-mana tempoh lebih lama yang ditetapkan oleh undang-undang. Waranti mempunyai tempoh terhad selama dua tahun dari tarikh pembelian atau mana-mana tempoh lebih lama yang ditetapkan oleh undang-undang. Sekiranya kecacatan ditemui, ia mesti dilaporkan dalam tempoh 60 hari dari penemuannya dan dalam tempoh dua tahun dari tarikh pembelian. Sekiranya kecacatan itu disahkan dan dilindungi oleh waranti, Produk akan dibaiki atau digantikan dengan Produk baru atau dibaik pulih sepenuhnya. Waranti tidak melindungi kerosakan yang disebabkan, secara keseluruhan atau sebahagiannya, oleh penyalahgunaan, kebakaran, kakisan kimia, penggunaan haram atau untuk tujuan selain daripada yang dimaksudkan, digunakan pada model selain daripada yang dimaksudkan, pemasangan yang salah atau bertentangan dengan apa yang ditunjukkan. oleh pengilang atau kegagalan untuk mengekalkan Produk seperti yang ditetapkan oleh Pengilang dalam arahan yang diberikan.

Ada apa-apa yang lain anda ingin bertanya?

Hubungi pasukan sokongan teknikal Brembo. Juruteknik kami akan menghubungi anda dengan secepat mungkin!
Kembali ke indeks
Pemasangan kereta
Baca artikel seterusnya
Arahan untuk menggantikan kit kasut
Dasar Privasi">