Arahan untuk penggantian kaliper brek

Konvensyen
 
Ilustrasi disediakan sebagai panduan. Sebelum memulakan, pastikan alat ganti adalah sesuai untuk pembuatan dan model kenderaan.
 
AMARAN!
Selepas menggantikan kaliper, pastikan talian brek bekalan pada kenderaan tidak berpusing atau bengkok berlebihan, kerana ini akan menghalang laluan cecair. Jika perlu, gantikan garisan brek dengan yang lebih sesuai.
 
AMARAN!
Semasa semua fasa yang diterangkan di bawah, pastikan cecair brek tidak terkena bahagian kenderaan yang dicat. Sekiranya berlaku percikan atau kebocoran cecair, segera hentikan kebocoran dengan kertas.
 
Penutup dibuka dan membran dikeluarkan.
1. Letakkan motosikal di atas dirian.
 
2. Buka palam (perkara 1) dan tanggalkan diafragma (perkara 2) supaya cecair brek, yang membekalkan kaliper, boleh ditanggalkan
Hos dan bekas disambungkan ke palam jujuh pada kaliper.
3. Sambungkan paip lutsinar ke palam jujuh (perkara 3) kaliper dan letakkan bekas di hujung yang lain untuk mengumpul cecair.
 
4. Tanggalkan palam jujuh (perkara 3) dan kosongkan litar hidraulik.
Hos bekalan cecair dilepaskan.
5. Tutup palam jujuh dan keluarkan paip pengumpul.
 
6. Longgarkan paip bekalan bendalir (perkara 4) pada kaliper supaya boleh ditanggalkan dengan tangan kemudian.
Pin keselamatan dikeluarkan.
7. Buka pin belah (perkara 5) menggunakan sepasang playar.
Pin dan spring dikeluarkan.
8. Buka pin (perkara 6) menggunakan tukul dan pemacu pin jika perlu.
 
9. Buka spring (perkara 7).
Pad dibesarkan.
10. Pisahkan pad brek (perkara 8) dengan lembut, menggunakan retraktor atau alat lain yang sesuai.
Skru pengikat dibuka.
 11. Tanggalkan bolt penetap (perkara 9) menggunakan sepana hujung terbuka, dan keluarkan kaliper daripada rangka motosikal.
 
 
Hos bekalan cecair ditanggalkan daripada kaliper.
12. Lepaskan sepenuhnya paip bekalan cecair (perkara 4) dari kaliper.
 
13. Pastikan hujung paip bekalan dinaikkan untuk mengelakkan kebocoran cecair .
Permukaan brek cakera dibersihkan dan pengatur jarak dipasang.
14. Bersihkan permukaan brek (perkara 10) cakera (perkara 11) dengan penyahgris, cth. Pelarut SE 47.
 
15. Letakkan kaliper baharu pada motosikal.

16. Gantikan skru asal (perkara 9) dengan skru dari kit yang disediakan.

17. Jika perlu, lekapkan penjarak (perkara 12) yang disediakan di dalam kit.​​​​​​​

18. Masukkan skru (perkara 9) tanpa mengetatkan.
Palam penjujuh dan tiub jernih disambungkan ke kaliper.
19. Sambung semula paip bekalan cecair brek (perkara 4) dan ketatkan penyatuan dengan sepana tetap kepada tork indikatif 17-20 Nm. 

20. Isi tangki cecair brek dengan bendalir segar mengikut spesifikasi pengeluar.​​​​​​​

21. Sambungkan paip lutsinar ke palam jujuh (perkara 3) kaliper dan letakkan bekas di sebelah yang lain untuk mengumpul cecair.​​​​​​​

22. Buka palam jujuh (perkara 3).​​​​​​​

23. Kendalikan tuil brek.

24. Tutup semula palam jujuh.
BAHAYA! Jangan lepaskan tuil dengan palam jujuh terbuka, kerana ini menyebabkan udara disedut ke dalam litar hidraulik.
Skru pelekap kaliper diketatkan.​​​​​​
25. Lepaskan tuil brek.

26. Buka palam jujuh.​​​​​​​

27. Kendalikan tuil brek.​​​​​​​

28. Ulangi empat perkara sebelumnya sehingga keluar tanpa gelembung udara dan rintangan tuas brek yang biasa dipulihkan.​​​​​​​

29. Tutup palam jujuh dan keluarkan paip lutsinar.​​​​​​​

30. Ketatkan skru jujuh kepada tork 12÷16 Nm.​​​​​​​

31. Dengan sistem bertekanan, ketatkan semua bolt penetap kaliper (perkara 9), gunakan tork pengetatan yang ditetapkan oleh pengeluar kenderaan. (nilai indikatif: 46Nm).
Membran dibersihkan dengan teliti dan penutupnya diganti pada takungan cecair brek.
32. Selepas penjujuhan, cecair brek di dalam tangki berada pada tahap minimum. Tarik balik sepenuhnya omboh, tekan pad dengan tangan anda dan kemudian tambah nilai.

33. Bersihkan diafragma (perkara 2) tangki cecair brek dengan teliti dan keluarkan semua sisa cecair.​​​​​​​

34. Letakkan semula diafragma dan palam (perkara 1) pada tangki cecair brek dan ketatkan semua skru yang mungkin).
BAHAYA! Jika anda melihat sebarang kebocoran dari kaliper, ulangi keseluruhan prosedur di atas untuk menentukan punca dan membetulkan kecacatan.​​​​​​​

35. Keluarkan basikal dari diriannya.
 
 
Maklumat am dan keselamatan
 
Produk ini telah direka bentuk untuk mematuhi semua piawaian keselamatan yang berkenaan. Produk tidak bertujuan untuk digunakan secara berbeza daripada penggunaan khusus yang telah direka dan dihasilkan. Penggunaan untuk sebarang tujuan lain, atau sebarang pengubahsuaian kepada, atau mengganggu, Produk boleh menjejaskan prestasi Produk dan boleh menyebabkan Produk tidak selamat. Pengubahsuaian atau penggunaan yang tidak wajar sedemikian akan membatalkan Waranti Terhad, dan boleh menyebabkan individu tersebut menggunakan Produk tersebut kepada liabiliti untuk kecederaan badan atau kerosakan harta benda kepada orang lain.
Seperti yang digunakan dalam arahan ini, “BAHAYA!” bermaksud prosedur yang, jika tidak dipatuhi, mempunyai tahap kebarangkalian tinggi bahawa ia akan menyebabkan kecederaan serius atau bahkan kematian. “AMARAN!” bermaksud prosedur yang, jika tidak dipatuhi, mungkin boleh menyebabkan kecederaan. “AWAS!” bermaksud prosedur yang, jika tidak dipatuhi, boleh mengakibatkan kerosakan pada kenderaan.
 
BAHAYA!
  • Produk ini penting untuk pengendalian kenderaan yang selamat di mana ia dipasang, dan ia bertujuan untuk dipasang hanya oleh individu yang mahir dan berkelayakan yang telah dilatih dan/atau berpengalaman dalam pemasangan dan penggunaan Produk yang dimaksudkan.
  • Pemasang mesti dilengkapi dengan peralatan yang sesuai dalam perdagangannya, dan dengan pengetahuan dan pengalaman untuk menangani pembaikan kenderaan. Pemasangan yang tidak betul atau salah, sama ada disebabkan oleh kegagalan mematuhi Arahan ini dengan setia dan sepenuhnya atau sebaliknya, akan membatalkan Waranti Terhad dan boleh menyebabkan pemasang dikenakan liabiliti sekiranya berlaku kecederaan diri atau kerosakan harta benda.
  • Brembo tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kerosakan atau kecederaan yang disebabkan oleh atau oleh mana-mana orang yang mengendalikan kenderaan di mana produk gantian telah dipasang dengan tidak betul.
  • Elakkan sentuhan gris dan pelincir lain dengan permukaan brek cakera dan pad kerana ini boleh menjejaskan kecekapan sistem brek dan menyebabkan kerosakan fizikal yang serius.
  • Produk terpakai yang digantikan oleh Produk ini tidak boleh dipasang pada mana-mana produk lain. Kerosakan harta benda dan kecederaan diri, termasuk kematian, boleh berlaku.
  • Sentiasa pastikan paras cecair brek dalam takungan berada di antara paras minimum dan maksimum yang ditunjukkan pada takungan. Paras yang tidak betul boleh menyebabkan kebocoran cecair brek atau mengurangkan kecekapan sistem brek. Terlalu banyak atau terlalu sedikit cecair brek di dalam takungan boleh menyebabkan brek tidak berfungsi dengan baik, dan kecederaan peribadi, termasuk kematian, boleh berlaku.
 
AWAS!
Jangan gunakan alat tajam semasa memasang komponen getah kerana ini boleh merosakkannya. Pastikan untuk menggantikan komponen yang rosak.
 
AMARAN! 
  • Untuk mengelak daripada mewujudkan pemasangan yang rosak, elakkan daripada memukul secara mendadak dan/atau merosakkan Produk, bahagian-bahagian dan komponennya, kerana ini boleh menjejaskan kecekapannya dan boleh menyebabkannya tidak berfungsi. Jika perlu, ganti mana-mana bahagian atau komponen yang rosak.
  • Semasa menggantikan produk, dan item berkaitan seperti cecair brek, pad brek, kasut brek, dan seumpamanya, pemasang akan terdedah kepada cecair dan bahagian yang mungkin dianggap sebagai "sisa berbahaya" di bawah undang-undang, peraturan yang berkenaan. dan peraturan. Semua sisa tersebut mesti dikendalikan, dikitar semula dan (atau dilupuskan mengikut semua undang-undang, peraturan dan peraturan yang berkenaan. Kegagalan berbuat demikian boleh menyebabkan penjana sisa berbahaya dikenakan penalti di bawah undang-undang alam sekitar, dan boleh mengakibatkan kecederaan badan atau kerosakan harta benda kepada penjana atau lain-lain.
  • Untuk mengelakkan kecederaan:
    • Gunakan peralatan yang sesuai untuk mengelakkan penyedutan habuk yang timbul semasa pembersihan bahagian.
    • Sentiasa pakai sarung tangan semasa membuka dan memasang komponen yang mempunyai bahagian tepi yang tajam.
    • Jangan biarkan permukaan kulit bersentuhan langsung antara pad dan pelapik kasut kerana ini boleh menyebabkan pelelasan.
    • Jangan letakkan tangan anda di dudukan pengesan pad semasa mengeluarkan omboh kaliper dengan bantuan udara termampat, kerana risiko remuk.
    • Elakkan sentuhan terus dengan cecair brek kerana ia boleh menyebabkan kerengsaan pada kulit dan mata. Sekiranya terkena, bersihkan dengan teliti mengikut arahan pengeluar kenderaan atau cecair brek.
    • Jangan dedahkan komponen elektrik kepada cas elektrostatik atau hentaman yang boleh merosakkan bahagian plastik.
    • Lindungi komponen elektrik yang telah dibuka daripada kelembapan.
    • Pastikan sambungan yang betul bagi sebarang sesentuh elektrik, pastikan lampu amaran menyala. Jika tidak, lampu amaran tidak beroperasi boleh menyebabkan pengurangan kecekapan sistem brek, atau kegagalan isyarat brek.
Had Waranti
Kami menjamin Produk ini untuk memenuhi spesifikasi pengilang dan bebas daripada kecacatan pada bahan dan mutu kerja. Waranti mempunyai tempoh terhad selama dua tahun dari tarikh pembelian atau mana-mana tempoh lebih lama yang ditetapkan oleh undang-undang. Waranti mempunyai tempoh terhad selama dua tahun dari tarikh pembelian atau mana-mana tempoh lebih lama yang ditetapkan oleh undang-undang. Sekiranya kecacatan ditemui, ia mesti dilaporkan dalam tempoh 60 hari dari penemuannya dan dalam tempoh dua tahun dari tarikh pembelian. Sekiranya kecacatan itu disahkan dan dilindungi oleh waranti, Produk akan dibaiki atau digantikan dengan Produk baru atau dibaik pulih sepenuhnya. Waranti tidak melindungi kerosakan yang disebabkan, secara keseluruhan atau sebahagiannya, oleh penyalahgunaan, kebakaran, kakisan kimia, penggunaan haram atau untuk tujuan selain daripada yang dimaksudkan, digunakan pada model selain daripada yang dimaksudkan, pemasangan yang salah atau bertentangan dengan apa yang ditunjukkan. oleh pengilang atau kegagalan untuk mengekalkan Produk seperti yang ditetapkan oleh Pengilang dalam arahan yang diberikan.

Ada apa-apa yang lain anda ingin bertanya?

Hubungi pasukan sokongan teknikal Brembo. Juruteknik kami akan menghubungi anda dengan secepat mungkin!
Kembali ke indeks
Pemasangan motosikal
Baca artikel seterusnya
Arahan untuk penggantian kaliper brek – Kaliper tetap motosikal
Dasar Privasi">