Keseimbangan cakera brek

Saya perasan bahawa pada satu daripada dua cakera Brembo yang saya beli, terdapat takuk berbentuk lengkung sedalam kira-kira 2 mm yang memotong ke dalam sisi luar. Adakah ini biasa atau adakah itu kecacatan? 
 
Alur hadir pada tepi luar cakera Brembo
 
Jika anda melihat takuk sedalam kira-kira 2 mm pada cakera Brembo yang anda beli, jangan risau perkara itu kerana itu bukan kerosakan.
 
Takuk ini hanyalah sedikit bahan yang dimesin dari cakera semasa pengeluaran untuk memastikan cakera itu sendiri seimbang dengan sempurna - kerana sebarang ketakseimbangan boleh menghasilkan getaran yang tidak diingini.
 
Semua cakera ditandakan dan, jika perlu, diseimbangkan secara automatik semasa pengeluaran. 
 
Cakera diperiksa di atas meja ujian elektronik yang memutarkan cakera dan mengukur sebarang ketakseimbangan. Jika apa-apa ketakseimbangan dikesan, bahan berlebihan itu dicanai halus untuk mengimbangkan cakera dengan sempurna.

Tidak semua cakera memerlukan pembetulan, dan sebahagian besar sudah diseimbangkan dengan sempurna, menjadikannya tidak perlu untuk memesinkan bahan itu dari sisi luar. Ini bermakna bahawa sesetengah cakera mungkin mempunyai takuk manakala yang lain tidak.
 

Ada apa-apa yang lain anda ingin bertanya?

Hubungi pasukan sokongan teknikal Brembo. Juruteknik kami akan menghubungi anda dengan secepat mungkin!
Kembali ke indeks
Penyenggaraan
Baca artikel seterusnya
Bunyi dan getaran
Dasar Privasi">