Ketebalan cakera brek minimum

Operasi betul daripada sistem pembrekan kenderaan bergantung pada pelbagai faktor.
Semasa kerja penyenggaraan, banyak perhatian diberikan kepada kehausan pad brek, seringkali mengabaikan untuk memeriksa ketebalan cakera. Walaupun tidak semuanya betul, ramai orang bahkan cenderung untuk mempercayai bahawa cakera brek tidak akan haus. Sebenarnya, fenomena sama yang bertanggungjawab ke atas kehausan pad cakera menyebabkan kehausan pada cakera brek juga.
 
Had haus cakera boleh dikenal pasti kerana ketebalan di bawah yang ditetapkan akan menyebabkan kecekapan pembrekan tidak dapat dijamin. Ini ialah parameter asas dan hendaklah dipertimbangkan semasa melakukan pemeriksaan rutin.
 

Apakah akibat daripada menggunakan cakera yang telah sangat haus?

 
Ketebalan yang berkurang akan mengurangkan kapasiti pelesapan haba cakera dan kekuatan mekanikalnya, lalu mencetuskan satu siri kerosakan dan kegagalan yang kritikal:
  • pembentukan rekahan terma tentang permukaan pembrekan, disebabkan oleh peningkatan dalam suhu dan pengurangan dalam ketebalan perintang
  • pencacatan cakera brek, yang menyebabkan, getaran dan bunyi
  • pelanjutan perjalanan injak, yang berpunca daripada ketebalan permukaan pembrekan yang berkurang. Dalam kes yang melampau, ini boleh juga menyebabkan kehilangan keketatan bahagian piston kaliper, dengan risiko pad itu sendiri terkeluar dari tempatnya atau menjadi tersekat.
 
Selain masalah di atas, penggunaan cakera yang haus boleh menyebabkan permulaan fenomena sangat berbahaya yang lain, yang boleh dijana terutama sekali dalam keadaan penggunaan kenderaan tugas berat. Dua masalah tersebut adalah sekat wap dan pemudaran.
Suhu cakera yang tinggi diiringi oleh bilangan tindakan pembrekan yang besar - yang biasa pada laluan pergunungan - boleh menjana pembentukan sekat wap: dalam kata lain, peningkatan kepada suhu melebihi 200°C dalam suhu cecair pembrekan.
Cecair yang mengalami pemanasan lampau akan menjana bebuih udara di dalam litarnya, yang boleh mampat, dan membawa ke injak brek dan tidak mencetuskan apa-apa perlambatan, meskipun ditekan terus ke bawah.
 
Fenomena pemudaran juga terikat dengan kenaikan dalam suhu, disebabkan pengurangan dalam ketebalan cakera dan penggunaan berat kenderaan tersebut. Kenaikan dalam suhu ini mengurangkan pekali geseran antara pad brek dan cakera brek, kenaikan jarak pembrekan yang berikutnya.
 
Mengukur ketebalan cakera brek menggunakan tolok
 

Bagaimanakah anda mengukur ketebalan cakera brek minimum?

 
Untuk mengukur ketebalan cakera brek minimum dengan betul, anda perlu menggunakan tolok. Ukuran hendaklah diambil dalam sekurang-kurangnya 4 titik yang berbeza. Nilai terendah hendaklah digunakan sebagai rujukan untuk seluruh cakera.
Nilai ini hendaklah dibandingkan dengan bilangan tekanan secara langsung pada cakera dan ditunjukkan dengan perkataan MIN TH = (Ketebalan Minimum), diikuti dengan nilai dalam milimeter. Jika ukuran yang diambil menunjukkan nilai di bawah MIN TH, maka anda perlu menggantikan cakera tersebut. 
Akhir sekali, harap maklum bahawa cakera mesti digantikan di kedua-dua sisi mestkipun jika hanya satu pasang yang terbukti berada di bawah tahap haus minimum.
 

Bagaimana?

 
Untuk menjamin keselamatan pemandu dan semua penumpang, seluruh sistem pembrekan hendaklah diperiksa dengan kerap. Cara ini, anda boleh memastikan bahawa brek anda berfungsi dengan baik dan mengelakkan bahan terpecah atau rosak pada masa lain.
Setiap kali anda memeriksanya, semua komponen adalah rosak dan mesti diganti.

Semasa kenderaan MOT atau penservisan khusus, pemeriksaan visual keadaan cakera brek juga boleh dilakukan. Secara umum, cakera brek hendaklah digantikan semasa setiap kali pad brek yang satu lagi digantikan.

Penggantian hendaklah dijalankan mengikut spesifikasi pengeluar, menggunakan perengkuh tork untuk mengetatkan skru, menggunakan nilai tork yang betul dan mematuhi jujukan pengetatan yang betul.
 
Rujuk jadual Brembo bagi tork pengetatan: Tork pengetatan - Brembo Support

Ada apa-apa yang lain anda ingin bertanya?

Hubungi pasukan sokongan teknikal Brembo. Juruteknik kami akan menghubungi anda dengan secepat mungkin!
Kembali ke indeks
Penyenggaraan
Baca artikel seterusnya
Penyenggaraan kaliper brek mengapakah penyenggaraan itu sangat penting?
Dasar Privasi">