Penyenggaraan kaliper brek mengapakah penyenggaraan itu sangat penting?

Untuk mengendalikan dengan cekap, komponen brek perlu menyentuh satu sama lain untuk menjana geseran. Walau bagaimanapun, apabila kenderaan tidak perlu menurunkan kelajuan, cakera dan pad brek perlu ditarik balik secukupnya supaya tidak menyebabkan sentuhan yang berpanjangan dan menghalang pergerakan atau lebih teruk, kerosakan komponen disebabkan oleh haba yang berlebihan terjana melalui geseran.

Sentuhan cahaya yang berterusan antara cakera brek dan pad brek boleh, semakin lama, menyebabkan komponen yang tidak sekata menjadi haus, pemanasan lampau sistem pembrekan dan mengeluarkan bunyi dan getaran.

Untuk sistem pembrekan bekerja dengan betul dan selamat, komponen perlu dapat bergerak bebas. Komponennya diperbuat daripada logam untuk dimanfaatkan daripada kekuatan mekanikal dan rintangan terma bahan tersebut tetapi keburukannya adalah sebahagian besar logamnya semakin lama cenderung menghakis dan merosot.

Pandu kaliper adalah salah satu komponen yang paling terdedah kepada kakisan, disebabkan oleh tindak balas elektrokimia yang berlaku antara logam dan keadaan sekitarnya.
Sistem pembrekan kenderaan sering terdedah kepada tekanan, dan juga faktor lain seperti pencemaran, air, garam dan kotoran, dan semua perkara ini mempercepatkan kada kakisan. Bahkan pembasuhan tekanan tinggi boleh memudaratkan dan menyebabkan akibat yang tidak menyenankan: sembur air tekanan tinggi adalah cukup untuk melepaskan kedapan keketatan dari kaliper dan menyebabkan peresapan air antara permukaan yang meluncur. Tambahan lagi, detergen alkali boleh menyebabkan kakisan dan pengoksidaan yang boleh menjana bunyi kiut, menjadinya perlu untuk diceraikan, membaik pulih dan merawat titik sentuh kaliper dengan pelincir yang dikhususkan.
 

Pelincir manakah yang patut digunakan?

 
Memilih pelincir yang betul adalah sangat penting untuk memastikan kefungsian sistem pembrekan yang betul. Dengan menggunakan pelincir yang tidak sesuai boleh menyebabkan kesan yang tidak anda ingini, dalam kata lain pandu gris yang menjadi berasid dalam kaliper, menjadikan pendakap kehilangan mobiliti, lalu menyebabkan pemanasan lampau brek.
 
Terdapat beberapa produk yang tersedia secara komersial untuk melincirkan sistem pembrekan: pelincir berasaskan kuprum adalah sangat popular tetapi, untuk mengelakkan pengoksidaan galvanik, sebaik-baiknya gunakan pelincir bebas kuprum sebaliknya.

Tambahan pula, jenis pelincir untuk digunakan bergantung pada permukaan sentuhan yang perlu dirawat. Titik sentuh yang terdedah, seperti titik rehat pada sokongan dan kaliper, memerlukan pelincir yang tidak hanya perlu dapat mengendalikan suhu tinggi yang dijana oleh pembrekan, tetapi yang melawan daripada "dibasuh" dengan air untuk terus menyediakan perlindungan daripada kakisan.

Brembo B-QUIET ialah penyelesaian yang sempurna untuk ini: rumusan yang digunakan adalah benar-benar bebas logam, jadi tidak kemungkinan langsung berlakunya apa-apa penghakisan galvanik. Pelincir Brembo adalah sangat tahan daripada pembasuhan dan mempunyai takat lebur yang tinggi, yang akan memberikan perlindungan yang berterusan untuk permukaan yang dikenakan. Kami mengesyorkan penggunaannya pada titik rehat di antara bahagian berlogam pad brek dan kaliper; semasa penggunaan, berhati-hati untuk mengelakkan pencemaran permukaan geseran pad dan cakera brek, kerana ini akan mengkompromi prestasi pembrekan.

Pandu peluncuran bagi kaliper terapung dan pin yang berkenaan memerlukan jenis pelincir yang berbeza. Bahagian getah kaliper brek (kedap ketat, penutup debu, tukup dan but getah pin peluncuran) dihasilkan menggunakan EPDM, bahan yang serasi dengan cecair brek DOT.

EPDM boleh menjadi rosak jika produk yang tidak serasi digunakan, seperti minyak mineral, pelincir dan detergen yang tidak boleh tahan. Bahagian getah akan menyerap pelincir dan semakin lama akan menjadi kembang, hilang kapasiti ketatnya. Ini boleh menyebabkan kerosakan yang serius pada kaliper brek, dengan akibatnya juga pada cakera dan pad brek, terhadap prestasi dan keselesaan pembrekan, dan juga ketahanan komponen.

Itulah sebabnya, semasa menjalankan tugas penyenggaraan kaliper, sebaik-baiknya pilih pelincir yang betul dengan berhati-hati dan mengenakannya pada kawasan tertentu dengan berhati-hati, dan juga sebaik-baiknya menjalankan semua tugas yang berkaitan dengan pelinciran dan pemeriksaan komponen dengan betul.
 
Penyelenggaraan kaliper brek dilakukan oleh juruteknik menggunakan Brembo B-QUIET
 

Cara untuk menjalankan penyenggaraan kaliper brek dengan betul?

 
Penyenggaraan kaliper yang sesuai, dijalankan oleh profesional, merangkumi satu siri tugas yang memastikan komponennya kekal cekap sepenuhnya:
  • Periksa dan bersihkan pegas dan pendakap kaliper. Bersihkan peletakkan pad dengan teliti;
  • Lincirkan titik sentuh di antara pad brek dan kaliper dengan pelincir yang dikhususkan;
  • Periksa piston, pengedap, penutup dan komponen peluncuran kaliper, untuk memastikan alat-alat itu bebas daripada kerosakan dan kakisan dan meluncur dengan lancar. Sebaik-baiknya juga periksa tiada kebocoran;
  • Bersihkan dan lincirkan pin peluncuran kaliper dengan pelincir yang dikhususkan;
  • Gunakan gri tertentu untuk setiap komponen;
  • Sekiranya komponen rosak, terkakis atau bengkok, gantikannya dengan komponen yang baharu dan berkualiti (ketahui lebih lanjut tentang kit pembaikan kaliper brek Brembo).

Ada apa-apa yang lain anda ingin bertanya?

Hubungi pasukan sokongan teknikal Brembo. Juruteknik kami akan menghubungi anda dengan secepat mungkin!
Kembali ke indeks
Penyenggaraan
Baca artikel seterusnya
Tork pengetatan
Dasar Privasi">