03 September 2019

5 tips untuk pemeriksaan kereta anda apabila pulang dari percutian anda

Bahaya untuk kereta anda bukannya "tekanan untuk pulang" tetapi "tekanan percutian"

Kita semua berasa lebih tenang selepas bercuti. Pihak yang mungkin tidak dapat berehat langsung adalah kereta anda! Sebenarnya, jika anda menggunakan kereta ketika bercuti di tepi pantai, anda mendedahkannya kepada hakisan, pasir, garam dan seluruh siri agen luaran yang merupakan ciri-ciri semula jadi alam sekitar di tepi pantai. Sebelum kembali ke rutin harian anda, fikirkan tentang cara pengangkutan yang sesuai dan ia beri komitmen yang berterusan untuk bersama anda sepanjang minggu: sebaik-baiknya aturkan pemeriksaan untuk menilai keadaan kereta apabila pulang dari percutian anda!
 
5 tips for your car check up when return from your holidays

Di negara bermusim, pada musim bunga kami membuat pemeriksaan utama pada kenderaan kerana musim panas akan tiba. (Kenderaan digunakan lebih kerap untuk bercuti) Menjelang akhir musim panas, tibalah masanya untuk mengetahui langkah-langkah yang diperlukan untuk diambil untuk penyenggaraan pasca percutian. Ini adalah cadangan kami.
 
Kepentingan pembersihan teliti pada akhir musim panas
Kita biasanya sangat berhati-hati tentang mempersiapkan kereta kita sebelum berlepas untuk percutian kita, tetapi kita tidak memberikan penjagaan yang sama sekembalinya kita dari percutian. Sepanjang perjalanan, kereta pasti menjadi kotor, di dalam dan di luar, dengan kotoran, debu dan daun-daun yang boleh mengotorkan fabrik juga. Untuk memeliharanya agar berada dalam keadaan yang baik, ia perlu dibersihkan dengan produk khusus dan sanitiser hendaklah digunakan. Pasir terutama sekali adalah salah satu musuh ketat kereta anda: dengan sedikit angin sahaja, pasir boleh menakluki alat-alat mekanikal, ruang penumpang dan komponen dalaman lain. Elemen penapisan juga perlu diperiksa dan diganti, jika perlu. Oleh itu, untuk membersihkan sisa pasir dan garam, pembersihan yang teliti mesti dijalankan pada badan kereta, gasket, enjin dan roda, termasuk brek.
Penyenggaraan yang kerap ialah perkara penting bagi memanjangkan jangka hayat kereta anda dan bukan mengabaikan keadaannya, meskipun ketika kembali dari percutian anda.
 
Tayar boleh haus juga
Enjin dan badan kereta bukan satu-satunya komponen yang mengalami tekanan. Impak kerosakan daripada laut boleh juga memberi kesan pada tayar: pasir dan garam memberi kesan kepada tayar menjadikan pemeriksaan visual diperlukan, diikuti dengan pembersihan yang kerap untuk mengelakkan kemerosotan kualiti. Selepas membuat perjalanan yang jauh, pemeriksaan tayar yang haus adalah dinasihatkan juga. Tayar mudah cenderung untuk menjadi haus disebabkan asfalt yang lebih panas, terutama sekali jika tayar itu tidak berkualiti tinggi. Permukaan jalan raya yang lekak-lekuk boleh juga merosakkan bunga tayar; jika anda nampak sesuatu yang luar biasa, jangan teragak-agak untuk berjumpa pakar tayar berhampiran anda.
 
Garam mempunyai kesan mengkakis
Air laut adalah masin dan pasir serta air juga pasti sekali penuh dengan garam: kesan mengkakis daripada elemen ini boleh merosakkan badan dan komponen lain kereta. Rawatan pencegahan pada badan kereta dapat mengurangkan kemerosotan kualiti kereta itu, tetapi dengan kelembapan, hablur garam boleh membentuk di mana-mana, bahkan juga di dalam ruang enjin. Oleh itu, selain langkah berjaga-jaga yang diambil sebelum bertolak, pembersihan kereta yang teliti juga dinasihatkan setelah anda kembali daripada percutian anda untuk menyingkirkan kebanyakan sisa garam. Dan jangan lupa bahawa terdapat juga garam pada pakaian dan baju mandi anda, jadi kain upholsteri mungkin turut terdapat garam juga (sesuatu untuk diambil perhatian sebelum masuk ke dalam kereta anda).
Bahagian bawah badan kereta juga tidak sepatutnya diabaikan. Ini ialah kawasan yang mengumpulkan garam laut, mewujudkan sisa yang, semakin lama, mengkakis alat besi sehingga tidak dapat dibaiki lagi. Sebaik-baiknya basuh komponen ini dengan menyingkirkan garam. Selain itu, sistem ampaian dan elemen mudah pecah yang lain juga sebahagian daripada kereta.
 
Berjaga-jaga dengan sinaran matahari
Sepertimana anda melindungi kulit anda daripada pendedahan kepada matahari, anda hendaklah ingat untuk melindungi kereta anda daripada kesan sinaran matahari secara langsung. Malahan, matahari dan suhu tinggi adalah masalah untuk badannya: cat dan alat plastik mengumpul serangga dan sap pokok pada musim panas yang mengandungi zarah organik yang boleh menjadi mengkakis dalam haba matahari yang panas terik, dengan kesan tak berbalik pada catnya. Haba yang berlarutan turut menimbulkan risiko pemudaran dan mencemarkan badannya melalui lapisan wasap ekzos, debu kimia dan keasidan hujan yang diendapkan di atas kereta.
Apakah langkah berjaga-jaga yang boleh anda ambil? Pertama sekali, cuba letak kereta di tempat berteduh, di kawasan berbumbung atau gunakan bidai untuk mengehadkan pendedahan pada matahari seboleh yang mungkin. Basuh kereta dengan kerap (sekurang-kurangnya sekali sebulan) untuk menyingkirkan sisa organik daripada cat dan kaca. Dan jangan lupa rawatan dengan produk khusus: selepas membasuh, anda boleh menyapukan lilin pengedap yang melambatkan proses mengkakis cat, manakala produk berasaskan krim atau gel atau balsam hendaklah disapu pada papan pemuka, bahagian plastik dan upholsteri kulit untuk memastikan kelembapan kulit.
 
Periksa minyak dan penapis
Untuk merumuskan, pemeriksaan pada brek, minyak dan penapis ialah langkah asas yang perlu anda ambil untuk memastikan kereta anda berada dalam keadaan yang sebaik mungkin untuk musim bunga yang akan datang. Terutama sekali, pemeriksaan cecair brek boleh melindungi cakera, pad, angkup dan seluruh sistem pembrekan. Alam sekitar yang lembap adalah tidak baik untuk kemerosotan cecair brek, terutama sekali disebabkan oleh kehigroskopikan, dalam kata lain, kecenderungan untuk menyerap kelembapan dan oleh itu memberikan kesan kunci wap. Oleh itu, cecair brek perlu ditambah atau ditukar, dengan mengikut spesifikasi pengeluar kereta dengan berhati-hati, sebelum tindakan pelinciran mula merosak akibat brek, cakera dan pad yang haus.
Check oil and filters

Di manakah sepatutnya kereta anda diperiksa apabila anda kembali daripada percutian anda?
 
Jadi, "tekanan percutian" boleh memberi masalah kepada kehausan dan kelusuhan kereta anda. Adakah anda bersedia untuk menjalankan pemeriksaan yang diperlukan sekembalinya anda daripada percutian anda?
Beri kepercayaan bahawa kereta anda di bawah jagaan terbaik rangkaian Pakar Brembo! Anda akan mendapat bantuan yang paling sesuai dan tips penyenggaraan yang terbaik untuk kereta anda.
 
Perkara penting untuk diingati:
  • jangan teragak-agak untuk menjalankan rawatan pencegahan
  • jika boleh, bersihkan kereta dengan kerap semasa percutian anda
  • sekembalinya anda daripada percutian, jangan lupa untuk menjalankan pembersihan yang menyeluruh dan teliti.
Dasar Privasi">