17 Julai 2020

Semua berita terkini daripada Brembo untuk musim F1

Perkembangan terkini untuk sistem pembrekan Brembo yang akan bersaing dalam kejohanan F1.

Brembo mengesahkan semula komitmennya kepada Kejohanan Dunia Formula 1 yang dimulai dengan Austrian GP.
Disebabkan oleh pengalaman yang terkumpul dalam 45 musim Formula 1, Brembo telah mereka khusus sistem pembrekan yang diperibadikan untuk setiap pasukan.
 
Semua berita terkini daripada Brembo untuk musim F1
 
Enam penyelesaian cakera karbon
Persediaan aerodinamik satu tempat duduk yang ditentukan untuk 2020 tidak terlalu berbeza daripada yang telah disediakan untuk musim yang terakhir, namun, ia masih menampilkan tahap prestasi enjin yang lebih baik, yang menyebabkan peningkatan dalam kelajuan puncak kenderaan yang melibatkan usaha pembrekan yang lebih lama.

Sebahagian besar daripada kereta satu tempat duduk akan menggunakan cakera karbon depan dengan cakera belakang yang mempunyai ketebalan 32 mm dan 28 mm. Bergantung pada suhu yang dijangka semasa Grand Prix dan strategi perlumbaan khusus, setiap pemandu boleh memilih antara enam pilihan penyelesaian cakera yang berbeza untuk bahagian depan dan dua varian cakera yang berbeza untuk bahagian belakang. 

Manakala pada tahun 2019 Brembo telah menawarkan kepada pasukan perlumbaan tiga varian cakera depan yang berbeza (1480 lubang - Penyejukan Sangat Tinggi - diaturkan pada 7 baris sebagai penyelesaian yang paling ekstrem; 1250 lubang - Penyejukan Tinggi - diaturkan pada 6 baris; 800 lubang - Penyejukan Sederhana - diaturkan pada 4 baris), tiga spesifikasi pengalihudaraan yang berbeza ini juga diberikan dengan proses pada diameter luar, yang dipanggil “groove” (alur).
Keluarga baharu cakera dengan "groove" tersebut dicirikan dengan memproses pada diameter luar cakera yang mewujudkan bahagian yang mencapah dari udara dan selepas itu keluar dari lubang pengalihudaraan cakera. Geometri membolehkan kecekapan penyejukan bahan yang lebih besar. 
Secara khusus, penyelesaian 7 baris lubang dengan “groove” menjadikannya sesuai untuk kebanyakan litar yang paling teruk untuk sistem pembrekan, seperti Sakhir di Bahrain, Marina Bay di Singapura, Montreal di Kanada dan Yas Marina di Abu Dhabi. Di atas landasan seperti ini, suhu cakera boleh mencapai puncak sehingga 1,200 cakera.
 
Dua penyelesaian cakera disahkan untuk sistem pembrekan belakang: 1250 lubang (Penyejukan Tinggi), diatur pada 5 baris; 800 lubang (Penyejukan Sederhana) diatur pada 3 baris.
 
Mencari keringan
Brembo terus meningkatkan sistem pembrekan dengan fokus khusus pada peminiaturan elemen yang membentuk sistem  Brake by Wire dan peringanan kaliper aluminium-litium. Brembo akan membekalkan kaliper enam piston tradisional, nilai maksimum yang ditetapkan mengikut peraturan, kepada 8 pasukan daripada 10.
 
Pada masa yang sama syarikat telah mencuba untuk meningkatkan kesegeraan sistem respons dan oleh itu kereaktifan unit BBW unit: tahap penyepaduan dengan kereta sentiasa lebih besar dan pada tahun 2020 akan terdapat 4 pasukan yang menggunakan Brembo Brake by Wire.
 
Penyesuaian, telemetri dan penyenggaraan
Mengikut keperluan khusus kereta, setiap pasukan menentukan bersama-sama dengan juruteknik Brembo nisbah optimum antara berat dan kekakuan yang perlu ada pada kaliper brek. Kaedah reka bentuk canggih telah membolehkan setiap pasukan untuk mereka bentuk model kaliper brek yang telah mengoptimumkan nisbah berat-kekakuan yang diingini. Dalam situasi ini sesetengah pasukan akan lebih menjurus kepada kaliper yang lebih ringan tetapi juga kurang kaku, sementara yang lain lebih cenderung untuk penyelesaian yang lebih konservatif yang dicirikan oleh kekakuan yang lebih besar dan juga lebih berat. Kesimbangan sensitif ini membolehkan Brembo untuk membangunkan sistem pembrekan untuk setiap pasukan dengan cara autonomi sepenuhnya

Dengan menggunakan penderia, pasukan tahu suhu cakera dan kaliper sepanjang masa. Melalui penilaian data, juruteknik dapat memberi pemandu apa-apa petunjuk untuk melaraskan keseimbangan brek bagi kereta satu tempat duduk: ini berlaku apabila anomali ditemui.
Bagi pad karbon, pada tahun 2020 Brembo menawarkan pasukan pilihan dua sebatian yang berbeza.

Secara purata, setiap pasukan memesan daripada 10 kepada 15 set kaliper Brembo setahun: angka ini membolehkan untuk menghadapi apa-apa kemalangan yang berkemungkinan dengan selamat dan ketiadaan sesetengah set untuk diperiksa semula. Sebaliknya, sesetengah pasukan, teruskan pada awalnya dengan pesanan yang sedikit, dengan meramalkan pembangunan semasa musim tersebut dan kemudian pesanan seterusnya bagi kaliper yang jauh lebih optimum.

Hayat berguna kaliper Formula 1 tidak melebi 10,000 km, semasa pemeriksaan berkala dijadualkan dan dijalankan secara terus oleh Brembo dalam jabatan pengeluarannya. Berkenaan dengan bahan geseran, setiap pasukan menggunakan daripa 150 hingga 300 cakera dan sehingga 600 pad brek semasa musim tersebut.
Dasar Privasi">