Tork pengetatan

Operasi sistem pembrekan yang betul bergantung secara langsung pada tork pengetatan rodanya.
 

Kepentingan tork pengetatan roda yang betul sering dilepas pandang, terutama sekali semasa menjalankan penggantian tayar. Roda yang tidak dipasang dengan kukuh, dari segi pengetatan nat dan bolt yang betul, mempunyai banyak kaitan dengan getaran yang mengganggu roda stereng anda apabila anda membrek dan dengan malfungsi umum sistem pembrekan anda.
Tambahan pula, keadaan ini mempunyai akibat yang serius pada keselamatan kenderaan dan penumpang anda.
 
Pengetatan bolt roda yang berlebih-lebihan atau tidak mencukupi boleh mengakibatkan akibat yang buruk. Nat dan bolt yang terlalu ketat boleh menyebabkan komponen itu rodak, menjadi panjang atau bahkan pecah, terutama sekali semasa memandu di tempat berlopak atau yang mempunyai bendul.
 
Mengetatkan nat dan bolt roda kenderaan secara manual
 
Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, telah terbukti bahawa amalan meluas menggunakan pistol udara atau pistol elektrik konvensional, pada kuasa maksimum, boleh menyebabkan kemerosotan kualiti uliran  pada setiap pemasangan dan menyebabkan bolt roda untuk berhenti berfungsi dengan betul.
Dalam sesetengah kes, komponen lain – seperti hab - boleh menjadi rosak kerana bolt roda telah diketatkan padanya. Punca kerosakan ini adalah kerana prosedur pemasangan roda ke hab roda tidak betul, situasi yang berlaku lebih kerap daripada yang disangkakan.

Isu pemasangan roda yang salah   meningkat disebabkan perkembangan kenderaan yang berterusan. 
Peningkatan dalam dimensi kenderaan - kedua-dua ketinggian umum dan saiz roda itu sendiri – dan bersama-sama dengan saiz hab yang kecil adalah sebabnya pemasangan hab cakera brek roda di dalam kereta hari moden adalah tertakluk pada ketegangan yang meningkat yang dijana oleh daya yang menumpu di titik tersebut, berbanding dengan kenderaan yang bertarikh 20 atau 25 tahun yang lalu.

Pengetatan nat roda yang tidak sekata boleh menyebabkan gerakan paling kecil di antara pemasangan brek hab dan roda cakera, yang akan menyebabkan isu yang berikut. 
Oleh kerana cakera ditekan secara alternat pada pad brek dan akan melakukan dengan lebih kerap selepas tindakan pembrekan pertama, padnya cenderung untuk melaraskan kedudukannya pada cakera brek, dan sebab itulah getaran yang lebih intensif boleh dijana.
 
Sentuhan alternat (sebenarnya, kadangkala anda boleh menyaksikannya dengan menggerakkan rodanya menggunakan tangan) menjadi panas di suatu kawasan cakera brek lebih daripada yang lain. Semasa membrek, pemandunya akan mengalami sensasi menggetarkan dari roda stereng, yang disebabkan oleh geseran yang tidak sekata di antara cakera dan pad brek itu sendiri disebabkan oleh suhu yang disebabkan oleh suhu berbeza yang terjana. Sangat mudah untuk membezakan masalah ini daripada "cakera brek herot" yang lebih generik. Dalam kes kedua, apabila masalah timbul, roda stereng bergetar tetapi injaknya tidak.

Untuk seluruh jangka hayat cakera brek dan pad tersebut, cakera brek akan menjadi rosak, dan padnya akan semakin haus daripada pemakaian yang tidak tentu. Disebabkan oleh kecacatan cakera brek yang disebabkan oleh sentuhan alternat yang malar, injaknya juga akan mula bergetar.
 
Apakah prosedur pengetatan yang betul?
 
Pengetatan roda mesti dijalankan dengan menggunakan perengkuh tork mengikut tork pengetatan khusus, yang dikaitkan dengan dimensi, bahan nat dan bolt dan jenis uliran. Tork pengetatan secara umum dinyatakan dalam manual servis kenderaan.

Anda boleh menggunakan perengkuh denyut konvensional, pada tetapan terendah (tork pengetatan alat tidak boleh melebihi tork yang diperlukan) atau perengkuh dengan fungsi pembatasan tork yang akan memastikan tork yang ditetapkan itu tidak dilebihi.

Dengan menggunakan tork pengetatan yang lebih rendah daripada nilai yang dipreskripsi boleh menyebabkan pelonggaran bolt roda, manakala tork yang lebih tinggi boleh menyebabkan kerosakan cakera brek atau pecah, selain kesukaran untuk menanggalkan bolt roda sekiranya pancit.

Untuk memastikan sentuhan yang baik di antara brek, cakera brek dan habnya, sebaik-baiknya jalankan urutan pengetatan "bintang", iaitu pengetatan dahulu  nat dan kemudian yang satu lagi yang bertentangan (dan bukan yang terletak sebaris bersebelahan dengannya).

Contoh pengetatan Bintang dengan 4, 5 atau 6 bolt:
 
Ikon: pengapit bintang dengan 4, 5 dan 6 bolt
 
Rodanya dipasang dengan betul apabila nat telah diketatkan pada tork yang ditetapkan oleh pengilang kenderaan dan rodanya disejajarkan dengan betul pada hab.
 

Ada apa-apa yang lain anda ingin bertanya?

Hubungi pasukan sokongan teknikal Brembo. Juruteknik kami akan menghubungi anda dengan secepat mungkin!
Kembali ke indeks
Penyenggaraan
Baca artikel seterusnya
Pad Brek Berarah
Dasar Privasi">