25 Jun 2020

Musim panas 2020: kembalinya kereta

Jangan pandang remeh kepentingan memeriksa brek anda untuk musim panas yang damai

Kami telah meninggalkan kereta kami diletakkan di dalam garaj kami atau di susur jalan di luar rumah kami bagi tempoh yang lama. Dorongan untuk memandu sejarang yang mungkin telah menyebabkan pengurangan kesesakan di jalan raya utama, tetapi hal ini juga telah menimbulkan sejenis perasaan menahan diri untuk mereka yang telah biasa memandu setiap hari.
 
Siap, sedia, jalan: masa untuk memandu
Musim panas ini, kami akan berpeluang untuk menggantikan masa yang hilang: ketiadaan penerbangan dan keinginan ramai orang untuk melupakan idea untuk mengembara melalui pesawat atau melalui kereta api akan meningkatkan penggunaan kereta untuk bercuti.

Inilah sebabkan kita ingin kereta kita berjalan seperti sawat jam Swiss, meskipun kita berada beratus-ratus kilometer dari rumah. Kegagalan tidak difikirkan dengan mendalam dalam rancangan percutian kita, terutama sekali tentang alat ganti sistem pembrekan.
 
Ayunan oleh mekanik Brembo Expert
Atas sebab-sebab di atas, kami sangat mengesyorkan, sebelum anda bertolak, agar anda hantar kereta anda untuk diperiksa, sebaik-baiknya oleh mekanik Brembo Expert yang layak: dengan latihan teknikal yang dijamin oleh Brembo, beliau akan memastikan kereta anda telah menjalani pemeriksaan penuh.
 
Mekanik profesional akan memeriksa terutama sekali perkara berikut:
  • paras cecair (pendingin, cecair brek dan cecair pencuci-cermin depan) dan keadaannya 
  • ketebalan cakera dan pad brek
  • terdapat apa-apa alur atau retakan pada permukaan cakera brek
  • Keadaan keseluruhan kaliper brek
  • Keadaan lampu kereta (lampu sisi, lampu besar dan lampu puncak yang ditundukkan, lampu kabus, lampu brek, lampu isyarat, dsb.)
  • bateri kereta
  • pengendalian sistem penyamanan udara
  • haus lusuh dan tekanan tayar
 
Sememangnya, semua komponen ini perlu berada dalam keadaan yang sangat baik kerana meskipun hanya satu yang didapati telah terlalu haus (pad atau cakera brek) atau tidak berfungsi dengan sempurna (kaliper atau komponen hidraulik sistem pembrekan yang lain) atau telah kehilangan sedikit prestasinya (cecair brek), hasil akhirnya adalah pembrekan yang teruk, kadangkala disebabkan oleh kelambatan berhubung dengan saat anda menekan injaknya, dan lain-lainnya kerana kurang efisien.
 
 
 
 
Dan semasa perjalanan anda keluar dari bengkel...
Sesiapa yang menyangka mereka telah meninggalkan semua masalah yang mungkin berlaku apabila mereka telah mengambil kereta mereka daripada mekanik, mereka telah melakukan kesilapan yang sangat besar. Memandangkan ini ialah komponen mekanikal dan hidraulik, tempoh pembiasaan kira-kira 300 km diperlukan untuk membuatkan sistem pembrekan beroperasi dengan sempurna.

Sebaik-baiknya elakkan melakukan pembrekan secara tiba-tiba dan cuba jangan berikan tekanan pada brek pada jangka masa yang terlalu lama.  Sebaliknya, lebih baik jika anda membrek dengan perlahan dan sebentar untuk membolehkan pad brek disejajarkan dengan cakera dengan betul.

Jika jenis perjalanan yang anda ingin lakukan melibatkan penggunaan sistem pembrekan secara intensif, sebaik-baiknya bawa kereta untuk diperiksa breknya dan mungkin gantikan mana-mana komponen yang telah lusuh beberapa hari sebelum bertolak, supaya anda mempunyai masa untuk membiasakannya dalam keadaan yang baik.
 
Awasi keganjilan
Meskipun sistem pembrekan anda berada dalam keadaan yang sangat baik, anda tidak sepatutnya lupa bahawa masa pembrekan dan jarak pembrekan juga bergantung pada set tayar yang dipasang pada kereta anda. Sebenarnya, dengan masa respons pemandu yang sama dengan ciri sistem pembrekan, anda boleh mendapat hasil yang sangat berbeza bergantung pada jenis tayar yang digunakan.

Untuk menghantar semua tork pembrekan ke permukaan asfalt, anda memerlukan tayar yang berkualiti, yang berada dalam keadaan yang baik dan dikembungkan pada tekanan yang betul. Kekembungannya adalah berkadar songsang kepada getah tayarnya yang bersentuhan dengan permukaan asfalt: jika tayar itu tidak cukup kembung, ini akan meningkatkan jarak pembrekan, dan jika terlalu kembung, ini akan menyebabkan lebih sukar untuk mengawal kereta semasa pembrekan.

Oleh itu, semasa percutian, sebaik-baiknya periksa tekanan tayar dengan kerap, supaya tidak terkejut dengan pembrekan yang lebih lama daripada yang disangkakan, dan ini mungkin berbahaya.
 
Awas! Selain memeriksa kereta anda sebelum memulakan perjalanan yang panjang, jangan lupa untuk menyiapkan MOT biasanya - yang merupakan kewajipan undang-undang - dan juga servis yang ditetapkan oleh pengeluar pada tarikh yang ditetapkan.
Dasar Privasi">