Cakera brek dengan bilah kipas berbanding pengalihudaraan tiang: perbezaan

Mengapa gunakan cakera berliang

 
Tekanan terma di dalam cakera brek adalah sangat intensif; bahkan, semua tenaga kenderaan ditukar menjadi haba, dijana dalam antara muka cakera/pad dan meningkat dalam suhu tempatan adalah tinggi. Bergantung pada kekonduksian haba besi tuang cakera yang berbeza-beza dan bahan geseran pad brek, lebih daripada 80% daripada haba yang dijana diserap oleh cakera brek.
 
Jadi penyejukan cakera brek adalah penting bagi sistem pembrekan untuk berfungsi dengan betul. Ini berlaku melalui peredaran udara disebabkan oleh gerakan kenderaan, tetapi yang penting sekali pada pergerakan udara yang dicetuskan oleh putaran cakera itu sendiri.
Bergantung pada kadar haba untuk dilesapkan, penyelesaian yang sesuai perlu dilaksanakan untuk menjamin operasi brek yang betul. Penyelesaian yang dilaksanakan secara umum untuk meningkatkan permukaan pertukaran haba dengan udara adalah dengan menggunakan cakera berlohong, dengan kelebaran saluran pengalihudaraan dan bentuk pengalihudaraan yang semakin berkesan. Ini memastikan penyejukan yang lebih baik berbanding cakera padu, dan disebabkan itu paling banyak digunakan pada gandar belakang kereta saiz sederhana atau pada gandar depan kereta kompak dan bandar.
 
Beberapa tahun yang lalu, Brembo mempatenkan PVT (Teknologi Pelepas Tiang) yang, kerana bentuk dan penredaran tiangnya, dpat mewujudkan peredaran udara di dalam kebuk pengalihudaraan, yang membolehkan pengeluaran haba yang lebih besar; tambahan lagi; kedudukan tian diatur supa mewujudkan sekatan daripada rumusan dan perambatan rekahan.
 
Memandangkan pada tahun sembilan puluhan, jenis teknologi ini telah melalui pembangunan yang berterusan, meningkatkan prestasi tertentu dalam aplikasinya bagi kenderaan berat dan kenderaan yang tertakluk kepada tekanan terma yang besar.
 
Berita terkini daripada Brembo ialah paten PVT plus yang dikhususkan kepada trak dan kereta berprestasi tinggi, yang selanjutnya meningkatkan prestasi semasa membrek, menggabungkan semua teknologi yang dibangunkan sebelum ini.
 
Cakera brek dengan sistem pengudaraan ram berbanding cakera brek dengan sistem pengudaraan tiang
 

Peningkatan apakah yang ditawarkan oleh pengalihudaraan PVT berbanding pengalihudaraan konvensional?

 
Suhu tinggi yang terjadi semasa pembrekan menyebabkan cakera semakin lama menjadi haus, yang menyebabkan pengurangan prestasi pembrekan dan penggunaan pad brek yang berlebihan.
 
Disebabkan oleh sistem penyejukan yang dipertingkatkan, pengalihudaraan PVT meningkatkan rintangan kepada rekahan terma dengan lebih daripada 40%, seterusnya menyebabkan pengurangan haus dan melanjugkan purata hayat cakera dan pad brek.
 
Brembo semakin lama terus meningkatkan kualiti cakera berliang PVTnya, melaksanakan paten T Pillar dan Star Pillar untuk pasaran trak.  
Penyelesaian T Pillar telah disediakan untuk mengelakkan zarah menyerapi kebuk pengalihudaraan cakera brek trak, manakala penyelesaian Star Pillar meningkatkan lagi rintangan kepada rekahan terma.
 
Disebabkan oleh pengetahuaan yang diperoleh semasa pembangunan paten ini, sistem PVT Plus yang dikhususkan kepada pasaran trak dan pasaran automotif dapat diwujudkan, dalam segmen saloon premium dan kereta berprestasi tinggi.
 
Tunjukkan tiang cakera brek bersilang Latin

Apakah yang terlibat dalam penyelesaian PVT Plus?

 
Penyelesaian pengalihudaraan PVT Plus meningkatkan lagi pengalihudaraan berbanding sistem sebelumnya, menjamin peningkatan lanjut dalam ketahanan pad dan cakera brek.

Bentuk palang khusus tiang pengalihudaraan, dan susun aturnya, menyediakan 30% lebih banyak rintangan kepada rekahan terma, sementara menawarkan juga pengurangan berat yang banyak daripada cakera itu sendiri, dengan sehingga 10%.
 
Ini bermaksud beberapa kelebihan, bukan sahaja semasa pembrekan, tetapi juga pada keseluruhan prestasi kenderaan.Sememangnya, berat yang berkurang bermakna tahap penggunaan yang lebih rendah, kurang pelepasan CO2 dan pengendalian jalan raya yang semakin baik.
 

Apakah maksudnya ini dari segi keselamatan pemanduan?

 
Untuk menjamin tahap prestasi keselamatan yang unggul dalam setiap sistem pembrekan, sistem pengalihudaraan PVT Plus baharu menjangkakan geometry yang berbeza untuk setiap cakera brek, dengan mempertimbangkan direka bentuk secara khusus.
 

Bagaimana dengan sokongan dan penyenggaraan?

 
Dalam keadaan cakera brek yang mempunyai bilah kipas yang melengkung dan pengalihudaraan yang terarah, di mana satu caker dijangkakan untuk roda kanan dan satu lagi untuk roda kiri, penggunaan penyelesaian PVT Plus membolehkan kedua-dua cakera untuk digantikan dengan nombor bahagian tunggal yang, dengan mempertimbangkan tahap prestasi yang unggul, menjamin prestasi yang sama atau lebih baik daripada cakera brek dengan bilah kipas yang terarah. Ini bermakna kemudahan pemasangan dan pengurusan alat ganti yang lebih baik.
 

Ada apa-apa yang lain anda ingin bertanya?

Hubungi pasukan sokongan teknikal Brembo. Juruteknik kami akan menghubungi anda dengan secepat mungkin!
Kembali ke indeks
Cara memilih produk yang betul
Baca artikel seterusnya
Bagaimanakah saya boleh mengenal pasti produk yang betul untuk dipasang pada kereta saya menggunakan fungsi cari Brembo Parts?
Dasar Privasi">