Arahan untuk menggantikan cakera dan pad brek: EV KIT

Sila baca dan ikuti semua arahan dengan teliti. Anda boleh mendapatkan arahan yang sama dalam pek cakera dan pad brek. Jangan lupa untuk menyimpan arahan itu untuk keseluruhan kitaran hayat produk. Serahkan kepada pemilik baharu jika anda menjual kenderaan anda.
Arahan tersebut hanyalah garis panduan am, kerana cakera brek mungkin berbeza daripada yang digambarkan di bawah.

AWAS!
Cakera Brembo EV Kit dan pad Brembo EV Kit mesti sentiasa dipasang dengan gabungan satu sama lain. Penggabungan alat itu dengan produk yang  berbeza boleh membahayakan fungsi KIT yang betul.
 
Prosedur penggantian
 
Berikut ialah prosedur untuk menggantikan cakera brek untuk satu roda. Anda perlu mengulangi semua langkah pada roda lain pada gandar juga.
Prosedur yang diterangkan adalah untuk satu roda, dan mesti diulang pada roda gandar yang lain.
 
1. Remove the wheel
1. Keluarkan roda
2. Remove the pads and pull back the piston(s). Use the dedicated tool!
2. Tanggalkan pad dan tarik balik omboh. Gunakan alat khusus! 
3. Remove the caliper from its mount
3. Tanggalkan kaliper dari pelekapnya.
 
BAHAYA! Jangan putuskan talian bekalan cecair brek dari kaliper. Gantungkan kaliper, pastikan talian bekalan tidak ditarik kencang.
4. If necessary, disassemble the wheel hub before removing the disc. Then disassemble the brake disc.
4. Jika perlu, buka hab roda sebelum mengeluarkan cakera. Kemudian ceraikan cakera brek. 
5. Clean the mounting face on the new disc.
5. Bersihkan muka pelekap pada cakera baharu.
 
AMARAN! Jangan kotorkan muka pelekap dengan minyak atau gris.
6. Thoroughly clean the disc mounting face on the wheel hub, removing any deposits and rust; check that the surface is not damaged or deformed, and restore it to the proper condition if necessary.
6. Bersihkan muka pelekap cakera dengan teliti pada hab roda, keluarkan sebarang mendapan dan karat; periksa bahawa permukaan tidak rosak atau cacat, dan pulihkan kepada keadaan yang sepatutnya jika perlu.
7.	Check for smooth rotation and correct end float of the wheel bearings.
7. Pastikan putaran lancar dan apungan hujung yang betul bagi galas roda.
Rimontaggio mozzo ruota
8. Jika hab roda belum ditanggalkan: pasangkan cakera baharu pada hab roda dan kukuhkan dengan skru pengikat; laraskan bearing jika perlu, mengikut arahan pengeluar kenderaan. 
9. Assemble the hub and disc, tightening the fastening screws at the specified torque
9. Jika hab roda telah dikeluarkan dalam langkah 4 (rajah D): pasangkan hab dan cakera, ketatkan skru pengikat pada tork yang ditentukan. Pasangkan pemasangan cakera hab pada gandar roda, laraskan galas dan operasi pemasangan lengkap mengikut arahan pengeluar kenderaan. 
Baca artikel tentang tork pengetatan yang betul..
10. Check lateral runout of the disc using the metrology kit
10. Periksa alir keluar lateral cakera menggunakan kit metrologi; tolok dail mesti diletakkan seperti yang digambarkan, 5mm dari diameter luar. Kukuhkan cakera dengan beberapa nat roda untuk mensimulasikan keadaan di mana roda itu dipasang.  Nilai maksimum alir keluar bagi setiap pusingan penuh cakera ialah: 0.10 mm untuk kereta - 0.12 mm untuk kenderaan komersial. Jika perlu, keluarkan cakera dan pasangkannya semula ke hab roda dalam kedudukan yang berbeza, kemudian ulangi pengukuran.
AMARAN! Jalankan ujian ini dengan berhati-hati. Nilai alir keluar yang lebih tinggi daripada yang ditunjukkan akan menyebabkan kehausan yang tidak normal dan menjana getaran apabila membrek.
 
11. If the runout measurement is unacceptable, measure the runout of the wheel hub mounting face; if necessary, replace the hub and refit the disc.
11. Jika ukuran alir keluar tidak boleh diterima, ukur habis muka pelekap hab roda; jika perlu, gantikan hab dan pasang semula cakera.

AMARAN! Nilai habisan yang dibenarkan untuk muka pelekap hab roda adalah kira-kira separuh daripada yang ditentukan untuk cakera.
12. Refit the caliper to its mount; in the case of a floating caliper, check for smooth sliding action of the body on the guides.
12. Pasang semula kaliper pada pelekapnya; dalam kes kaliper terapung, pastikan tindakan peluncuran badan yang lancar pada pandunya.

AWAS! Pastikan bahagian getah tidak rosak. Gantikan jika perlu.
13. Fit the new pads, with the related springs and pins
13. Pasangkan pad baharu, dengan spring dan pin yang berkaitan. Griskan bahagian belakang dan tepi pad di tempat yang ditunjukkan. Sambungkan penunjuk haus, jika dipasang. 
14. Operate the pedal to bring the pads closer to the disc.
14. Kendalikan pedal untuk mendekatkan pad ke cakera. Ulangi proses ini sehingga perjalanan pedal adalah seperti yang sepatutnya. 
 
15. Periksa paras cecair brek dalam takungan, tambah nilai jika perlu.
16. Pasang semula roda dan ketatkan nat roda seperti yang ditunjukkan oleh pengeluar kenderaan atau seperti dalam katalog Brembo.
17. Seimbangkan roda.
 
Menguji dan menyesuaikan
 
Jalankan ujian jalan raya pada kenderaan, berhati-hati agar tidak menekan brek atau mengekalkan pedal ditekan selama lebih daripada 3 saat; pastikan tiada bunyi atau getaran daripada brek.
Pengguna kenderaan harus berlari dalam cakera dan pad baharu untuk sekurang-kurangnya 200 km, menekan brek dengan perlahan dan berhati-hati, dan tanpa mengaktifkan ABS.

AWAS! Jika brek baharu tidak dijalankan dengan betul, sistem brek boleh dihalang daripada beroperasi dengan cekap.
 
 
Pernyataan umum penting
 
Pad brek adalah sebahagian daripada sistem brek dan oleh itu adalah bahagian kritikal keselamatan. Oleh itu, semua kerja mesti dijalankan dengan penuh berhati-hati. Pad brek hanya boleh digantikan oleh orang yang mempunyai kepakaran yang diperlukan. Kerja yang tidak betul boleh mengakibatkan kegagalan sepenuhnya pada sistem brek.
 
 
Prosedur penggantian
 
Sebelum anda mula bekerja pada sistem brek, lampirkan notis amaran pada stereng untuk menunjukkan bahawa kenderaan sedang dalam proses pembaikan, cangkukkan tayar yang tidak melakukan apa-apa kerja, naikkan kenderaan menggunakan dongkak dan pastikan kestabilannya.
Kami mengesyorkan anda mula menggantikan pad pada satu sisi gandar pada satu masa.
Brek kedua boleh berfungsi sebagai panduan untuk kedudukan yang betul bagi bahagian individu semasa pemasangan semula.

AMARAN! Spring/klip yang menahan pad mungkin berada di bawah tegangan spring; legakan dengan cara terkawal dan kekalkan di tempatnya menggunakan badan kaliper.
Jangan kendalikan brek sebaik sahaja pad ditanggalkan.
 
Berikut ialah prosedur untuk menggantikan pad brek:
a) tanpa menceraikan kaliper;
b) dengan membuka separa kaliper.
 
a) Penggantian pad tanpa membuka kaliper: untuk Kaliper tetap (Raj.1) dan Kaliper Terapung, jika pad boleh dikeluarkan dari atas (Raj.2).
Fixed caliper
Raj 1. Kaliper tetap
Floating caliper
Raj 2. Kaliper terapung
 
1. Keluarkan plat penutup, jika ada.
2. Tanggalkan peranti keselamatan seperti pin penahan, lengan pengapit, spring atau skru yang digunakan untuk mengetatkan pad brek.
3. Putuskan sambungan penyambung penunjuk haus, jika ada.

AMARAN! Elakkan sebarang kebocoran cecair brek dalam takungan cecair dan salirkan sedikit jika perlu. Jika dikendalikan secara tidak wajar, cecair brek boleh menyebabkan kecederaan atau kerosakan yang serius. Patuhi arahan pengeluar cecair brek dengan teliti.
 
4. Elakkan sebarang kebocoran cecair brek dalam takungan cecair dan toskan sedikit jika perlu.
5. Dengan kaliper tetap, tarik pad keluar dari badan kaliper.
6. Dengan kaliper terapung, mulakan dengan membuka pad brek pada bahagian omboh, kemudian alihkan kaliper gelongsor sehingga pad lain boleh dikeluarkan dari pin (jika berkaitan).
7. Tanggalkan sebarang syim dan gantikan dengan yang baru jika rosak. Jangan ceraikan sebarang aksesori yang diikat pada omboh brek. Ini mesti dibaiki secara profesional oleh bengkel yang dibenarkan sahaja, mengikut arahan pengeluar kenderaan.
 

b) Penggantian pad dengan pembongkaran separa kaliper: untuk kaliper fist. Jika penyingkiran pad dari atas tidak boleh dilakukan, lihat Rajah 3.
Fist caliper
Raj 3. Kaliper fist
 
 
1. Jika penunjuk haus disediakan, cabut penyambung.
2. Bergantung pada konfigurasi kaliper, buka spring pengunci, skru pengikat, kepingan pandu atau bolt.
AMARAN! Elakkan sebarang kebocoran cecair brek dalam takungan cecair dan salirkan sedikit jika perlu. Jika dikendalikan secara tidak wajar, cecair brek boleh menyebabkan kecederaan atau kerosakan yang serius. Patuhi arahan pengeluar cecair brek dengan teliti.

3. Tolak omboh ke belakang dan pivot keluar atau keluarkan badan kaliper. Jangan tanggalkan tiub brek.
4. Sokong atau gantung badan kaliper yang ditanggalkan dengan cara supaya tiub brek tidak tegang atau rosak.​​​​​​​
5. Tanggalkan pad brek dari badan kaliper atau rakap.
 
 
Langkah-langkah seterusnya
 
1. Untuk menjadikan pad brek baharu masuk ke dalam kaliper, tolak omboh ke belakang.​​​​​​​
2. Dengan kaliper tetap 4-omboh atau kaliper fist 2-omboh, masukkan syim untuk mengelakkan omboh daripada keluar semula manakala omboh lain ditolak ke belakang.​​​​​​​
3. Dengan kaliper yang menggabungkan brek parkir mekanikal dan ciri pelarasan kelegaan brek, omboh mesti dibawa kembali ke kedudukan asalnya dengan memusingkannya atau melalui skru pelarasan, bergantung pada jenis kaliper.​​​​​​​
4. Bersihkan rakap, badan dan pandu kaliper dengan agen pembersih berasaskan bukan minyak mineral. Gantikan penutup habuk yang rosak atau rapuh.
 
AWAS! Jangan bersihkan komponen sistem brek dengan udara termampat, berus kaku atau seumpamanya. Jangan timbulkan habuk halus yang, jika terhidu, boleh memudaratkan kesihatan. Pakai alat pernafasan, jika bekerja di kawasan pengudaraan yang kurang baik. Jangan nyahgris pemasangan pandu dan spring kaliper, kerana bahagian itu memerlukan gris khas. Apabila kaliper mengalami kesukaran semasa meluncur, gris sedikit permukaan peluncuran dengan gris khas mengikut arahan yang diberikan oleh pengeluar kenderaan atau kaliper. Bahan geseran pad brek dan cakera tidak boleh bersentuhan dengan gris yang digunakan, kerana ini boleh mengakibatkan kegagalan brek; jika ini berlaku, nyahgriskan cakera dan gunakan pad brek baharu. Gantikan pandu yang berkarat.

5. Dengan omboh bertingkat, periksa kedudukan yang betul menggunakan tolok omboh khusus dan laraskan semula, jika perlu.​​​​​​​
6. Periksa ketebalan cakera brek dan gantikan semua cakera pada gandar jika melebihi had kehausan atau jika permukaan berat kelihatan retak atau retak.​​​​​​​
7. Keluarkan mana-mana kawasan yang berkarat pada bahagian luar dan dalam permukaan brek cakera.
 
 
Prosedur pemasangan
 
1. Pad brek baharu mesti bergerak bebas dalam pandunya.
2. Permukaan sesentuh plat sandaran logam pad/panduan kaliper serta plat sandaran logam pad/omboh brek hendaklah digris sedikit dengan gris khas mengikut arahan pengeluar kenderaan.​​​​​​​
3. Syim yang tidak berkarat, bengkok atau terbenam boleh dipasang semula.​​​​​​​
4. Jika penunjuk haus dijangka, sambungkan semula sensor baharu atau yang sedia ada jika tidak rosak.​​​​​​​
5. Masukkan pad brek baharu dalam susunan terbalik seperti yang diterangkan di bawah "Penggantian", dengan permukaan geseran menghala ke arah cakera brek. Dengan pad brek asimetri, anak panah mesti menghala ke arah putaran cakera (dalam gear hadapan).
6. Masukkan pin pengesan, spring dan lengan pengapit dalam kedudukan asalnya sebelum diceraikan.​​​​​​​
7. Jika pad brek dilengkapi dengan penunjuk haus, sambungkan semula palam dan soket.​​​​​​​
8. Ketatkan skru pengikat atau pin pandu. Gantikan skru pengunci sendiri dengan yang baharu daripada jenis yang sama.
 
AMARAN! Perhatikan tork pengetatan yang disyorkan oleh pengeluar kenderaan. Tork pengetatan yang salah boleh menyebabkan kegagalan sistem brek.

9. Brek yang digabungkan dengan ciri pelarasan kelegaan brek letak kereta mekanikal mesti mempunyai perjalanan percuma selepas penggerak brek berulang. Ikut arahan yang diberikan oleh pengeluar kenderaan.​​​​​​​
10. Gantikan pad pada hujung gandar yang satu lagi dengan cara yang sama.
 
 
Ujian fungsional
 
Setelah anda memasang semula roda dan menurunkan kenderaan, pastikan anda mematuhi perkara berikut:
 
1. Periksa paras cecair brek dalam takungan dan isi semula ke garisan pengisian maksimum, jika perlu. Gunakan hanya minyak brek baharu dengan gred yang ditentukan untuk jenis kenderaan tertentu.

AMARAN! Jika dikendalikan secara tidak wajar, cecair brek boleh menyebabkan kecederaan atau kerosakan yang serius. Patuhi arahan pengeluar cecair brek.
AWAS! Untuk meletakkan semula pad brek dengan betul, kendalikan brek berulang kali sebaik kenderaan kembali ke tanah.
Ulangi proses ini sehingga perjalanan pedal brek stabil pada lebih kurang satu pertiga daripada jumlah perjalanannya. Pada daya pedal maksimum yang berterusan, perjalanan pedal tidak boleh berubah walaupun dalam tempoh penggunaan yang berpanjangan.​​​​​​​
AWAS! Jika titik tekanan dan konsistensi tidak dapat dicapai, periksa semula keseluruhan sistem brek, kerana jika tidak, risiko kegagalan brek tidak dapat diketepikan.
Periksa semula sistem brek untuk memastikan tiada kebocoran.

2. Periksa semula paras cecair brek dan isi semula sehingga garisan pengisian maksimum, jika perlu. Gunakan hanya minyak brek baharu dengan gred yang ditentukan untuk jenis kenderaan tertentu.
 
AMARAN! Jika dikendalikan secara tidak wajar, cecair brek boleh menyebabkan kecederaan atau kerosakan yang serius. Patuhi arahan pengeluar cecair brek. Lakukan aplikasi brek percubaan pada kelajuan rendah dengan mengingati bahawa keberkesanan brek mungkin agak berkurangan semasa penggunaan brek pertama. Jangan gunakan daya yang berlebihan atau lakukan aplikasi brek berterusan untuk mencapai pad cakera brek berjalan masuk dengan lebih pantas.

3. Sentiasa patuhi arahan percubaan yang diberikan oleh pengeluar kenderaan.​​​​​​​
4. Patuhi peraturan lalu lintas semasa melakukan ujian brek.​​​​​​​
5. Jalankan ujian berfungsi di rolling road untuk memastikan bahawa sistem itu memenuhi sebarang keperluan undang-undang.
 
 
Maklumat am dan keselamatan
Produk Brembo ini telah direka bentuk untuk mematuhi semua piawaian keselamatan yang berkenaan. Produk tidak bertujuan untuk digunakan secara berbeza daripada penggunaan khusus yang telah direka dan dihasilkan. Penggunaan untuk sebarang tujuan lain, atau sebarang pengubahsuaian atau pengubahan Produk boleh menjejaskan prestasi Produk dan boleh menyebabkan Produk tidak selamat.
 
Pengubahsuaian atau penggunaan yang tidak wajar sedemikian akan membatalkan Waranti Terhad, dan boleh menyebabkan individu tersebut menggunakan Produk tersebut kepada liabiliti untuk kecederaan badan atau kerosakan harta benda kepada orang lain.
 
Dalam arahan ini, amaran “BAHAYA!” bermaksud prosedur yang, jika tidak dipatuhi, mempunyai tahap kebarangkalian tinggi bahawa ia akan menyebabkan kecederaan serius atau bahkan kematian. “AWAS” bermaksud prosedur yang, jika tidak dipatuhi, boleh mengakibatkan kerosakan fizikal manakala “AMARAN!” bermaksud prosedur yang, jika tidak dipatuhi, mungkin boleh menyebabkan kerosakan pada kenderaan.

BAHAYA!
Sebelum memulakan penggantian, pastikan alat ganti sesuai untuk pembuatan dan model kenderaan. Produk ini adalah penting untuk pengendalian kenderaan yang selamat di mana ia dipasang, dan ia bertujuan untuk dipasang hanya oleh individu yang mahir dan berkelayakan yang telah dilatih dan/atau berpengalaman dalam pemasangan dan penggunaan yang dimaksudkan untuk Produk tersebut.

Pemasang mesti dilengkapi dengan peralatan yang sesuai dalam perdagangannya, dan dengan pengetahuan dan pengalaman untuk menangani pembaikan kenderaan. Pemasangan yang tidak betul atau tidak betul, sama ada disebabkan oleh kegagalan untuk mematuhi Arahan ini dengan setia dan sepenuhnya atau sebaliknya, akan membatalkan Waranti Terhad dan boleh menyebabkan pemasang dikenakan liabiliti sekiranya berlaku kecederaan diri atau kerosakan harta benda.
Brembo tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kerosakan atau kecederaan yang disebabkan oleh atau oleh mana-mana orang yang mengendalikan kenderaan di mana produk gantian telah dipasang dengan tidak betul.
 
Produk terpakai yang digantikan oleh Produk ini tidak boleh dipasang pada mana-mana produk lain. Ini boleh mengakibatkan kerosakan harta benda dan kecederaan diri, termasuk kematian. 
 
Sentiasa pastikan paras cecair brek dalam takungan berada di antara paras minimum dan maksimum yang ditunjukkan pada takungan. Tahap yang tidak betul boleh menyebabkan kebocoran cecair brek atau mengurangkan kecekapan sistem brek. Terlalu banyak atau terlalu sedikit cecair brek di dalam takungan boleh menyebabkan brek tidak berfungsi dengan baik sehingga mengakibatkan kecederaan diri, termasuk kematian. 
 
AWAS!
Bahagian yang diganti mesti dilupuskan mengikut undang-undang.
Produk perlu dielakkan daripada terhentak kuat dan/atau merosakkan Produk, bahagian dan komponennya, kerana ini boleh menjejaskan kecekapannya dan boleh menyebabkannya tidak berfungsi. Jika perlu, ganti mana-mana bahagian atau komponen yang rosak. Untuk mengelakkan kecederaan kami mengesyorkan perkara berikut:
  • Sentiasa pakai sarung tangan semasa membuka dan memasang komponen dengan tepi yang tajam.
  • Jangan biarkan permukaan kulit bersentuhan langsung dengan bahan geseran pad dan kasut brek kerana ini boleh menyebabkan melecet.
  • Jangan bawa bahan geseran pad brek, cakera, kaliper, tiub brek, dsb. bersentuhan dengan gris, minyak, pelincir lain atau agen pembersih berasaskan minyak mineral kerana ini boleh mengakibatkan kegagalan brek. Jika perlu, ganti mana-mana bahagian yang tercemar. Pad brek mesti diganti dalam set gandar.
  • Jangan gunakan sebarang alat tajam, kerana penggunaan yang tidak sesuai boleh menyebabkan kerosakan. Gunakan alat khas sahaja (senpana tork, alat pengembangan, cangkuk tarik keluar, dsb.).
  • Sekiranya kerosakan diperhatikan pada mana-mana bahagian sistem brek semasa bekerja di atasnya, bahagian itu mesti diperbaiki dengan sewajarnya.
Had Waranti
Kami menjamin Produk ini untuk memenuhi spesifikasi pengilang dan bebas daripada kecacatan pada bahan dan mutu kerja. Waranti mempunyai tempoh terhad selama dua tahun dari tarikh pembelian atau mana-mana tempoh lebih lama yang ditetapkan oleh undang-undang. Waranti mempunyai tempoh terhad selama dua tahun dari tarikh pembelian atau mana-mana tempoh lebih lama yang ditetapkan oleh undang-undang. Sekiranya kecacatan ditemui, ia mesti dilaporkan dalam tempoh 60 hari dari penemuannya dan dalam tempoh dua tahun dari tarikh pembelian. Sekiranya kecacatan itu disahkan dan dilindungi oleh waranti, Produk akan dibaiki atau digantikan dengan Produk baru atau dibaik pulih sepenuhnya. Waranti tidak melindungi kerosakan yang disebabkan, secara keseluruhan atau sebahagiannya, oleh penyalahgunaan, kebakaran, kakisan kimia, penggunaan haram atau untuk tujuan selain daripada yang dimaksudkan, digunakan pada model selain daripada yang dimaksudkan, pemasangan yang salah atau bertentangan dengan apa yang ditunjukkan. oleh pengilang atau kegagalan untuk mengekalkan Produk seperti yang ditetapkan oleh Pengilang dalam arahan yang diberikan.

Ada apa-apa yang lain anda ingin bertanya?

Hubungi pasukan sokongan teknikal Brembo. Juruteknik kami akan menghubungi anda dengan secepat mungkin!
Kembali ke indeks
Pemasangan kereta
Baca artikel seterusnya
Arahan untuk menggantikan kaliper brek
Dasar Privasi">