Apakah pilihan terbaik untuk kereta saya, cakera Max atau Xtra?

Sebelum anda membeli produk Brembo, periksa bahawa produk itu serasi dengan kereta anda. Begini caranya untuk mengetahui sama ada cakera Max atau cakera Xtra adalah pilihan terbaik untuk anda.
 
Cakera Brembo Max mempunyai lubang alur, manakala cakera Brembo Xtra telah digerudi silang. Kedua-dua ciri ini meningkatkan dengan ketara prestasi sistem pembrekan anda, dengan:
 
Ikon yang menunjukkan ciri peningkatan cengkaman untuk cakera Brembo
Meningkatkan cengkaman pad/cakera
Ikon yang menunjukkan ciri pembersihan dan pembaharuan bahan geseran untuk cakera Brembo
Memastikan permukaan pad bersih dan melelaskan bahan geseran yang lama
 
Ikon yang menunjukkan ciri penyebaran air dan pelesapan gas untuk cakera Brembo
Menyumbang kepada pembuangan air dan pelesapan gas
Ikon yang menunjukkan ciri penyejukan terbaik sistem brek untuk cakera Brembo
Meningkatkan penyejukan brek
 
 
 
Lubang atau lubang alur gerudi silang di dalam cakera brek memastikan cengkaman yang lebih kuat di antara cakera dan pad. Ini diterjemah kepada respons brek yang lebih segera dan sistem pembrekan yang lebih berkesan secara keseluruhan. Ini adalah kerana lubang dan lubang alur meningkatkan pekali geseran permukaan cakera, yang meningkatkan prestasi pembrekan terutama sekali apabila brek dikenakan pada awalnya.
 
Satu lagi kelebihan penting cakera bergerudi silang atau berlubang alur adalah cakera tersebut memastikan padnya bersih dan menyingkirkan bahan geseran lama secara berterusan supaya hanya bahan pad baharu yang menyentuhi rotor. Lubangnya juga memecahkan lapisan air yang boleh membentuk permukaan pembrekan. Ini bermakna bahawa meskipun berada dalam keadaan basah, sistem pembrekan memberi respons dengan berkesan sejak dari kali pertama anda menekan injak brek. Begitu juga, lubang alur yang menghadap ke depan menyingkirkan mana-mana air yang terkumpul di atas permukaan cakera dengan lebih berkesan, memastikan kesan yang lebih mudah diramal dalam semua keadaan cuaca.
 
Sepertimana air itu dibuang, lubang dan lubang alur turut meningkatkan kapasiti cakera untuk melesapkan gas dilepaskan di antara pad can cakera itu sendiri dalam keadaan suhu yang tinggi. Gas ini, menghasilkan resin yang digunakan untuk menjadikan bahan geseran membakar pada suhu tinggi, boleh mengurangkan pekali geseran di antara cakera dan pad, menyebabkan kehilangan keberkesanan pembrekan seperti pemudaran. Lubang atau lubang alur bergerudi silang di dalam cakera brek membolehkan cakera itu sendiri untuk mengeluarkan gas ini dengan lebih pantas, memulihkan keadaan pembrekan optimum dengan sangat cepat.
 
Akhir sekali, lubang alur dan lubang juga meningkatkan kapasiti sistem untuk melesapkan haba yang dijana oleh cakera dan pad, meningkatkan prestasi keseluruhan sistem pembrekan.

Dicipta secara khusus untuk meningkatkan prestasi pembrekan, dalam keadaan yang tertentu dan bergantung pada reka bentuk pad dan bahan geseran yang diguna, cakera bergerudi silang atau berlubang alur boleh menyebabkan pad brek menjadi haus dengan cepat.
 
Secara umum, cakera bergerudi silang dan berlubang alur menawarkan manfaat yang setanding dari segi prestasi. Dalam sukan permotoran, cakera berlubang alur lebih kerap digunakan kerana cakera ini menawarkan pembuangan air dan gas yang lebih baik, manakala cakera bergerudi silang lebih kerap diguna pada kereta sport di jalan raya, kerana cakera ini tidak kasar pada bahan geseran pad. Dari sudut pandangan kosmetik semata, cakera bergerudi silang ini sebaliknya memberikan kereta penampilan yang lebih sporti.
 
Memandangkan kedua-dua penggerudian silang dan lubang alur dimesin ke dalam struktur cakera, berpotensi melemahkannya, jelas bahawa reka bentuk dan proses pengeluaran memainkan peranan penting dalam memastikan kebolehpercayaan - dari segi kekuatan dan ketahanan mekanikal- dan, paling penting sekali, keselamatan cakera.

Bilangan, saiz dan lokasi setiap lubang dan lubang alur individu mesti ditentukan secara persis untuk setiap cakera tertentu semasa proses reka bentuk.
 
Cakera dimesin yang terhasil kemudiannya dikenakan ujian meja dan jalan raya untuk memastikan bahawa cakera itu menyampaikan prestasi luar biasa dalam semua keadaan pemanduan, dan memenuhi semua keperluan untuk keselamatan, kekuatan dan ketahanan mekanikal yang ditetapkan oleh pengilang kenderaan tersebut.
 
Jadi, jika anda mencari cakera berlubang alur atau bergerudi silang, atau cakera dengan kedua-dua penyelesaian, yang bukan sahaja menawarkan prestasi yang superlatif tetapi meningkatkan keselamatan juga. Anda perlu sentiasa memilih produk daripada pengilang yang mempunyai pengalaman yang telah terbukti luas dalam reka bentuk dan pengeluaran komponen ini.
 
Rumusan: seperti yang boleh dilihat dalam jadual yang berikut, Brembo Max (berlubang alur) dan Brembo Xtra (bergerudi silang) menawarkan kelebihan yang sama.
 
KEBAIKAN Brembo MAx Brembo Xtra
 Tindakan pembrekan yang lebih responsif dan berkesan    
Bahan geseran lama dikeluarkan secara berterusan untuk mendedahkan bahan baharu    
Pembuangan air yang berkesan    
Ketahanan pudar yang hebat    
Penyejukan cakera ditingkatkan    
Kelulusan jenis ECE-R90    
Ketahanan kakisan yang cemerlang    
Mudah untuk memeriksa kesan haus    
 
 
Mengubah penampilan anda. Apakah yang paling sesuai untuk anda - peribadi yang lebih sporti, lebih agresif daripada cakera gerudi silang atau keanggunan yang tegas daripada cakera berlubang alur?
 
Anda perlu memilih produk yang betul untuk kereta anda untuk sistem pembrekan anda untuk berfungsi dengan betul. Sila pastikan bahawa anda telah memilih nombor alat yang betul.

Ada apa-apa yang lain anda ingin bertanya?

Hubungi pasukan sokongan teknikal Brembo. Juruteknik kami akan menghubungi anda dengan secepat mungkin!
Kembali ke indeks
Cara memilih produk yang betul
Baca artikel seterusnya
Mengapakah sesetengah cakera pilihan Xtra mempunyai lubang tembus sementara yang lain mempunyai lubang buta?
Dasar Privasi">